Vision for eleverne
Vi har et ønske om, at man på Hjørring Musiske Skole ser elever, der er glade, trives, tager ansvar for hinanden og har overskud til undervisningen.
Vi ønsker at give elever og lærere et redskab til at håndtere mobning; viden til at forebygge mobning, stoppe mobning og aktivt gå imod mobning.
Hvad kendetegner mobning?
”Der er tale om mobning, når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid – eller gentagne gange på grov vis – udsætter en eller flere andre personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende. De krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er i stand til at forsvare sig effektivt imod dem. Drillerier, der af begge parter opfattes som godsindede eller enkeltstående konflikter, er ikke mobning,” (Arbejdsmiljøtilsynets definition på mobning).
Ved krænkende handlinger kan der være tale om:
- Direkte fysisk vold, skub, slag, spark etc.
- Handlinger ledsaget af ord, trusler, hån eller at sige ubehagelige eller lede ting
- Handlinger uden ord ved hjælp af grimasser, gestus eller ved at vende ryggen til vedkommende for at irritere eller såre personen - ikke at efterkomme en persons ønske
- Udelukkelse af fællesskabet.
Forebyggelse
Alle ansatte skal i samarbejde med elevernes hjem arbejde med det formål at skabe bedst trivsel for alle på Hjørring Musiske Skole. Mobning er et område, der kontinuerligt skal arbejdes aktivt med.
Sociale relationer i skolens hverdag skal være præget af god tone, gensidig respekt og tolerance samt accept af menneskers forskelligheder. Ved konstaterede mobninger skal alle involverede parter være med i en løsning af mobbesituationen – DET ER ALLES ANSVAR, at skolens sociale fællesskab styrkes i samarbejdet mellem involverede elever, lærere, forældre og andre.
Handleplan – hvis det er gået galt
1.Samtale mellem den mobbede og lærer/leder med henblik på afklaring af problemerne.
2.Samtale mellem mobberen og lærer/leder med henblik på afklaring af problemerne. Læreren udtrykker, at man gerne vil hjælpe barnet ud af rollen som mobber, men også at der er fokus på det mobbede barn.
3.Samtale mellem parterne (den mobbede og mobberen) med læreren med henblik på afklaring af problemet.
4.Forældrene til de direkte implicerede parter orienteres/inddrages efter vurdering, muligvis allerede efter pkt. 1
5.Elevernes hjemskole/klasselærer inddrages efter vurdering, muligvis allerede efter pkt. 1
6.Når alle muligheder synes udtømte, kan skolelederen beslutte foranstaltninger som flytning til andet hold eller lign. Som yderste konsekvens kan mobberen blive udelukket fra undervisning i Hjørring Musiske Skole. Hensigten er at finde den bedste løsning for begge parter.